Kommersiella aktörer som arrangerar volontärresor där volontären själv betalar alla kringkostnader för sitt ideella uppdrag blir allt vanligare. Det menar företrädare för branschen.
Det är SVT:s Smålandsnytt i en granskning av de kommersiella aktörerna som har varit i kontakt med branschen. Och en av företrädarna har sett konsekvenser av medieuppmärksamheten redan nu.
– Branschen har påverkats, vi har fått många reaktioner och kritiska frågor, berättar Anna Korsvik som är vd på Good travel, till SVT.
– Debatt och kritik är viktigt för att volontärprojekt och resor ska utvecklas på ett meningsfullt sätt, säger Anna.
Ta del av hela granskningen här.
FORUM KOMMENTERAR
Alla ord kan missbrukas, ingen äger språket. Det är vår första tanke här. Visst kan man vara rädd för att ordet volontär/frivillig töms på betydelse genom att det används om personer som köper en resa. Å andra sidan kanske man ska distansera sig från sin första tanke inför nya saker? Vår utgångspunkt när det gäller frivilligarbete/volontärskap/ideellt engagemang är att det är individens tankar, känslor och behov som är utgångspunkten. Om en person väljer att köpa en semesterresa där det ingår att göra något positivt för andra människor, istället för att bara konsumera eller steka på en sandstrand och mår väl av att göra det, så är väl det i grunden bra?
Men sedan finns ju också frågan om vad ”volontäruppdraget” betyder för den andre. Är nettot positivt för det samhälle där arbetet utförs? Är nettot positivt för de människor som ”volontären” kommer i kontakt med? Om de företag som säljer dessa resor menar allvar med att de är seriösa så samverkar de med andra som är duktiga på utvecklingsarbete/volontärarbete, så att kvalitén i det som görs utvecklas. Avslutningsvis kan man ju konstatera att detta ”volontärarbete” inte är tillgängligt för alla. Man måste ha en del pengar.