En av sju tycker det är lika värdefullt att "gilla" en organisation på facebook som att skänka pengar, enligt en Unicef-undersökning som YouGov har gjort. Men Unicef är tydliga med att den klickande aktivismen, så kallad slacktivism, inte får ersätta det riktiga engagemanget.
– Man kan inte jämföra ekonomiskt stöd med en like eller retweet – det går inte att köpa vaccin för likes, säger Petra Hallebrant, kommunikantionschef på UNICEF i ett pressmeddelande.
Lär mer om detta. Läs intervjun med Petra Hallebrant på internetworld.
Men kanske har UNICEF fel, ett företag i Sundsvall har precis lanserat en ny kampanj där varje like på deras facebook-sida ska generera 20 kronor till Unicefs arbete för rent vatten.
FORUM KOMMENTERAR
I grunden delar vi agenda med UNICEF, det vill säga det är viktigt att människor kan engagera sig och att de väljer att göra det! Sedan kan man ju fundera på om den ena formen av engagemang måste sättas mot den andra? Tid mot pengar? Känslomässigt engagemang mot aktiv handling? Enskild handling mot gemensam handling? Forum har ju exempelvis fått kritik ibland för att Volontärbyrån skulle leda till korttidsinriktat, medlemslöst engagemang a lá USA. Vi vet att drygt 40% av de som når ett ideellt uppdrag via Volontärbyrån sedan väljer att bli medlem i den förening där de varit aktiva. Det är en hög andel, speciellt eftersom vi vet att många av de som gör sina uppdrag via VB är förstagångsvolontärer. Poängen är att den ena formen av engagemang ofta leder till den andra. Och vi måste som organisationer ständigt jobba för att den processen underlättas. Om man också vet att svenska folkets aktiva insatser varit stabilt höga och att givandet har ökat kraftigt under de senaste decennierna, så kanske oron för slacktivismen inte ska överdrivas?