I Göteborg har fotbollsklubben IFK Göteborg gått ut med en reklamkampanj om en Gaisblomma till stöd för den konkurrerande klubbens ungdomsverksamhet. Blomman i kampanjen är mycket lik Majblommans. Organisationen anser att IFK Göteborg, genom en reklambyrå, har snyltat på organisationens varumärke, och hotar att stämma klubben.
Reklambyrån ARN, som tidigare arbetat för Majblomman, har laggt upp kampanjen Gaisblomman. Syftet med kampanjen var, enligt fotbollsklubbens ansvariga, att genom göteborgshumor höja derbytemperaturen. IFK Göteborg säger sig sälja blommor till stöd för Gais ungdomsverksamhet, för att därmed se till att framtida derbyspel ska bli jämnare. IFK Göteborg säger att de ställt frågor till reklambyrån om varumärkessnyltning och fått lugnande svar.
Majblommans generalsekreterare, Lena Holm, informerades först i söndags, dvs dagen före kampanjens start, om kampanjen och dess innehåll. Lena Holm anser att kampanjen är ett förlöjligande av Majblomman. Även Gais informerades först på söndagen.
Samtal om en eventuell uppgörelse förs mellan Majblomman och fotbollsklubben, men har hittills varit resultatslösa.
I Göteborgs-Posten liksom i reklambranschens tidning Resumé kan du läsa mer.