Kulturhuset i Jönköping – det kommunala och det ideella i klinch

8 maj 2013
Efter 30 år i ideell ägo har nu kommunfullmäktige med 45 röster mot 36 beslutat att ta över Kulturhuset i Jönköping. Kritiker menar att kommunen vill styra det fria kulturlivet. Men ännu är inte striden över, Kulturhusföreningen överklagar nu beslutet till förvaltningsdomstolen.

Läs mer om bakgrunden till beslutet.

Läs om överklagandet.

FORUM KOMMENTERAR

En kommun har allmänt en mycket begränsad rätt att överpröva vad en förening gör eller tycker. Detta bygger på vår grundlags skrivningar om yttrandefrihet och föreningsfrihet. (Regeringsformen 1974:152) En förenings rätt att uttrycka sig får endast begränsas under vissa speciellt angivna förutsättningar (RF kap 2, §§20-24). Och även då måste följande tas i beaktande: ”Begränsningen får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den och inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Begränsningen får inte göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan sådan åskådning. Lag (2010:1408).”

Om en förenings göranden och låtanden är av ”hatkaraktär” som hävdats i detta fall, så får man väl pröva om det finns någon/några som anser sig förtalade eller hotade och i så fall polisanmäla. Det står ju alla fritt. Och då får polis och eventuellt domstol avgöra den frågan.

Åsiktsfriheten och föreningsfriheten får, som sagt ovan, bara begränsas under särskilda förutsättningar. Och detta gäller generellt, vilket är viktigt att betänka i en tid då föreningar i allt högre utsträckning åtar sig att arbeta på uppdrag av tex kommuner. För om en förening åtagit sig att hantera en kommunal angelägenhet (vilket kommunen får avtala med tex en förening om, KL kap 3, §16), har kommunen rätt att avtalsmässigt binda föreningen till att uppfylla ändamålet med den kommunala verksamheten. Dvs den förening som väljer att arbeta på uppdrag av kommunen åtar sig att uppfylla syftet med verksamheten. Detta förutom att verksamheten ska vara lagenlig i övrigt. De flesta av oss vill ju exempelvis inte se porrklubbar i kommunalt subventionerade lokaler, även om dessa inte skulle vara olagliga.

Vi vet inte de närmare förutsättningarna i fallet och vet därför inte hur policyn för den relevanta bidragsgivningen är utformad eller om den verksamhet som varit föremål för debatt är att se som en kommunal verksamhet i laglig mening, dvs där kommunen har ett uppdrag enligt lag. Men generellt är det vår mening att kommuner ska vara ytterst försiktiga med att begränsa föreningars åsiktsfrihet. Detta är inte minst viktigt eftersom ett kommunalt beslut om stöd till en förening oftast inte är möjliga att överklaga och därmed få prövade rättsligt.