En juridisk strid mellan Kammarkollegiet och Scouterna är nu avgjord. Kammarrätten har tydliggjort att det inte finns en kundrelation mellan en ideell organisation och dess medlemmar - något om är viktigt för alla organisationer inom det civila samhället!
Sedan de första månaderna 2015 har en strid pågått mellan Kammarkollegiet och Scouterna. Den juridiska striden är nu avgjord och den har stor betydelse för många organisationer i det civila samhället.
Kammarkollegiet har i uppdrag att hantera resegarantin – dvs att researrangörer säkerställer att det finns pengar som ger dig ersättning och skydd om en resa du köpt blir inställd eller avbruten. I början av året fick detta uppdrag Kammarkollegiet att kräva av Scouterna att de skulle betala in en resegaranti i mångmiljonklassen (över 50 miljoner) för att de skulle ta nästan 2000 barn och ungdomar till den internationella Jamboreen i Japan.
I grunden har striden handlat om, om en ideell organisation som arrangerar resor för sina medlemmar (en fotbollsklubb åker på tävlingsläger, en PRO-förening åker på kulturresa, en ungdomsorganisation åker på utbyte etc) egentligen är att se som en kommersiell researrangör, och dess medlemmar som kunder.
Nu har Kammarrätten avgjort frågan, och de tydliggör att en icke vinstdrivande ideell organisation ska vara undantagen från paketrese-lagen som styr resegarantin.Det avgörande för Kammarrätten var att det inte finns en kundrelation mellan Scouterna och dess medlemmar.
– Det är mycket glädjande att Kammarrätten inte bedömer Scouterna och andra ideella organisationer utifrån samma kriterier som kommersiella aktörer som drivs med syftet att generera vinst. De ideella organisationernas särart och ställning måste bevaras, särskilt av våra myndigheter. Endast då kan vi säkerställa att det ideella engagemanget blomstrar, säger Katarina Hedberg, Scouternas generalsekreterare.