EU-dom kan förbättra förutsättningar för IOP

4 mars 2015
Enligt italiensk lag kan akuta ambulanstransporter i Italien utföras direkt av idéburna organisationer. Utan annonsering och upphandling. Detta blev föremål för en dom i EU-domstolen i december som bland annat menade att detta snedvred konkurrenssituationen. Domen landade dock i att EU-medlemmarnas nationella handlingsutrymme ska respekteras. Något som kan förbättra förutsättningar för Idéburet offentligt partnerskap.

För drygt fem år sedan började Forum titta på olika alternativ till upphandling. Vi hade allt för många gånger stött på problemet att det var det offentliga som i en upphandling bestämde varför, när och hur ett behov skulle mötas. Ganska snabbt i detta arbete hänvisades vi till EU. EU-direktiven för upphandling sätter gränser för vad som går att göra, det är dem som LOU och LOV är baserade på, hette det. Vilket oftast ledde till utlåtandet ”allt måste upphandlas”. 

I vilket fall var vi tvungna att prata med juristerna på EU-kommissionen. Vi beskrev vårt ärende och frågade dem om det finns utrymme för att välja andra alternativ än upphandling. Deras svar var för oss förvånande och ganska tydligt. Direktiven är ”medvetet glest skrivna” för att det ska finnas utrymme för myndigheter att välja de samverkansformer som är bäst, menade de. Det ska vara syftet som styr formen, inte tvärtom. 

Diskussionerna ledde till att vi tog fram den lista av kriterier för ett Idéburet offentligt partnerskap (IOP), som ganska snabbt började återges på en del håll runt om i Sverige. Och nu, efter fem år, börjar vi även se de konkreta utfallen. Fler och fler städer/kommuner och regioner har visat mod att tillsammans med en eller flera idéburna organisationer skapa nya Idéburna offentliga partnerskap. Minst 17 stycken har redan skapats, Malmö, Linköping, Sigtuna, Göteborg är några exempel. Men trots detta är rättsläget fortfarande oklart. Får man verkligen ingå ett IOP? Är det okej? Är det lagligt?, är frågor som ofta ställs från olika aktörer. 

Men hela tiden tas små steg för att öka det där modet hos offentliga aktörer. Så sent som nu i januari kom juristen Amir Daneshpips med sin uppsats Idéburna organisationer och LOU. En uppsats som bidrar till en förståelse av förutsättningarna, såvitt Forum förstår det. Författaren tar upp flera EU-domar som är relaterade till ämnet och här nämns även EU-domen om den italienska hanteringen av akuta ambulanstransporter. EU-domstolens hantering att låta medlemsstaterna ha ett eget handlingsutrymme i sjukvårdshanteringen pekar ytterligare en gång på att IOP inte skulle bryta mot EU-rätten. Men i uppsatsen tar Daneshpips också upp att det troligen skulle underlätta för många om en svensk lag skapas för just IOP. Och med tanke på det arbete att utreda alternativ till offentlig upphandling som civilminister Ardalan Shekarabi nu har inlett så verkar det ju faktiskt troligt att en process mot en ny lag kan vara på gång. 

Detta är förstås glädjande, inte minst i tider när vi läser om situationen för det engelska civilsamhället, där det finns tydliga signaler om att organisationernas självständighet är rejält ifrågasatt. Där har upphandlingen slagit ut och ersatt bidragsgivning och andra finansieringsvägar vilket gjort att de engelska organisationerna har börjat byta identitet från självständiga och ifrågasättande medborgararenor till följsamma leverantörer av tjänster. I Sverige verkar både politiken och vi organisationer inte vilja ha den utvecklingen. IOP är ett verktyg för att undvika det och ta steget bortom New Public Management mot något nytt och bättre.

Läs mer