De ideella organisationerna möter en ökad efterfrågan på läxhjälp. Rädda Barnen menar att det är många fler lokalorganisationer som jobbar med detta nu, enligt tidningen Skånes Fria.
– Det finns ett sug – skolor vill gärna ha mer tid än vad vi kan ge dem, säger Elisabeth Mansell, projektledare för Rädda Barnens läxhjälp i Trelleborg till tidningen Skånes Fria.
– Att ge stöd och hjälp till elever ska vara skolornas huvudansvar. Inte de privata eller ideella organisationerna, fortsätter hon.
Även Läxhjälp Malmö har märkt större efterfrågan på deras verksamhet. Projektledare Sara Molander säger till Skåne Fria att hon får mail hela tiden och att de absolut inte kan täcka det stora behov som finns.
FORUM KOMMENTERAR
Vad organisationer inom det civila samhället bör och inte bör göra är en viktig fråga. Vilket svar man får på den frågan är beroende av både den konkreta situationen, respektive organisations ideologi och framtidsvision, aktuell politisk vindriktning med mera. Att organisationer arbetar för ett förändrat och förbättrat samhälle vet vi. Vilken tolkning man gör av hur denna förbättring bör uppnås varierar – och därmed även om ideell läxläsningshjälp är rätt eller fel.
Forum kan konstatera att organisationer arbetar på olika sätt här. En del organisationer arbetar för att belysa ett problem, föreslå en lösning och sedan försöka göra denna till ett generellt offentligt ansvar. Andra organisationer startar i samma ända men utvecklar lösningar som de själva anser att de är de bästa bärarna av och att detta vare sig kan eller bör lämnas över till andra aktörer. Vad som är mest rätt och riktigt bör diskuteras av många i många sammanhang – med särskilt fokus på den fråga Rädda Barnen ställer här – hur möjliggör vi så lika förutsättningar som möjligt för barn, oavsett var de bor? Och betyder lika förutsättningar samma lösningar över hela landet?