Givande seminarium om företagens och civilsamhällets roller

27 januari 2016
Den 26:e januari bjöd Morgonforum in till ett mycket uppskattat och intressant samtal om förhållandet mellan civilsamhället och näringslivet. Företag som låter anställda arbeta ideellt på arbetstid och som på så sätt höjer engagemanget hos desamma, var ett huvudtema.

Det var fullt med besökare när Anna Snell, press- och företagsansvarig på Volontärbyrån, inledde seminariet på tisdagsmorgonen i PwC:s lokaler i Stockholm. Anna påpekade att 73 procent av svenskar enligt Gallup är oengagerade i sitt arbete och att vi istället finner meningsfullhet på fritiden eller via ideellt arbete. Snell menade att näringslivet skulle kunna ta hjälp av civilsamhället för att höja engagemanget bland de anställda.

Förutom Anna deltog en rad talare, så som Johan Hvenmark, Ekonomie doktor vid Ersta Sköndal Högskola; Tom Thörnblom, projektledare hållbart företagande på Skandia; Susanna Salwén, ansvarig för IBMs externa relationer och samhällsengagemang; samt Fayyad Assali, projektledare för volontärsamarbeten på Svenska Röda Korset.

Blandade intryck och erfarenheter

Tom Thörnblom berättade om ”Idéer för livet”, Skandias egen stiftelse som arbetar för att stötta civilsamhället i arbetet med barn och ungdomar, och förklarade att Skandias anställda tillåts ägna två arbetstimmar per vecka på ideella projekt, något som enligt Tom varit positivt både för anställda och civilsamhället. Sanna Salwén å sin sida förklarade att IBM:s anställda uppfattat ideellt arbete under arbetstid som allt för krångligt att administrera, och IBM underlättar därför istället för de anställda att engagera sig ideellt på egen tid. Skälet till varför IBM gör detta menade Salwén dels består av en vilja att attrahera och öka motivationen hos de anställda, men också av att engagemanget rimmar väl med företagets grundläggande värderingar. Det är dessutom kompetensutvecklande för de anställda.

Fayyad Assali från Röda Korset såg också han positivt på ideellt engagemang hos företagsanställda, men menade att många företag ännu inte insett hur stor positiv effekt engagemanget kan ha för både den anställde och arbetsgivaren.

Johan Hvenmark talade sedan om sin avhandling ”Medlemskapets betydelse” i vilken han utforskat hur traditionella folkrörelser på senare år har rört sig närmare en klassisk marknadslogik än tidigare. Hvenmark uppfattade att den mesta CSR-aktiviteten sköts på management-nivå, men att om CSR:s fulla potential ska uppnås krävs engagemang också från företagsägarna. Att det idag finns en större press på företag att ta ett stort samhällsansvar var något som lyftes av Fayyad Assali. Han menade att unga idag nästan kräver att deras arbetsgivare tar ett stort socialt ansvar.

Viktigt med långsiktighet och fria medel

Samtliga paneldeltagare i seminariet var överens om att långsiktighet kommer att vara viktigt framöver, framförallt vad gäller arbetet kring integration. Samtidigt finns det många svåra operativa frågor för ideella organisationer att hantera när människor vill engagera sig, påpekade Fayyad Assali. Han menade att det i vissa fall är mer uppskattat från de ideella organisationernas sida att företagen bidrar med fria medel som organisationerna sedan själva kan bestämma över.

Andra frågor som i publiken diskuterades under halvtidspausen, men inte hanns med under seminariet, var exempelvis huruvida civilsamhället behöver justera sina rutiner och strukturer i och med företagssamarbeten, hur en ökad förståelse för vad civilsamhället kan bidra med skapas, samt hur pass viktigt det är att ett företags agerande överensstämmer med de värderingar som den ideella samarbetspartnern står för.

Seminariet ligger nu uppe på webben och finns att ses på Youtube. Klicka här för att komma till klippet!