Film från idéburen frukost om Postkodlotteriet

2 maj 2011
Här kan du se samtalet mellan Postkodlotteriets VD Niclas Kjellström-Matseke och Forums ordförande Anna Carlstedt från frukostmötet 27 april. De diskuterar bland annat om begreppet välgörenhet och om det finns skillnader i när civilsamhällets organisationer själva organiserar lotterier och när en utomstående aktör som Postkodlotteriet gör det.

Postkodslotteriet delade förra året ut 768 miljoner kronor till 35 ideella organisationer och stiftelser. Pengar som inneburit stor skillnad för dessa organisationer och gjort det möjligt att genomföra verksamhet som annars varit omöjlig att göra. Ett enormt stort tillskott till sektorns finansiering, som gjort direkt skillnad för personer i utsatta situationer, miljöarbete och för mänskliga rättigheter genom organisationernas möjlighet till ytterligare verksamhet.

Lotteriet kallar affärsmodellen för marknadsdriven välgörenhet, som de sammanfattar så här: ”Postkodlotteriet drivs som ett företag, får sina intäkter genom lottförsäljning och ger bort överskottet till välgörenhet. Ju fler lotter som säljs, desto mer pengar till organisationerna.”

Samtidigt väcks kritiska röster. Kvällstidningar granskar verksamheten med fokus på utdelningens storlek i förhållande till omsättningen, och ideella organisationer känner sig oftast inte bekväma med att beskriva sin verksamhet som välgörenhet.