Danska organisationer testar metoden partnerskapsbörs

8 oktober 2014
Bytt är bytt. I Rudersdal utanför Köpenhamn har man testat en ny metod. Under två timmar fick ideella organisationer, offentliga verksamheter och privata företag byta tjänster med varandra. Exempelvis fick Nattvandrarna 100 planscher tryckta av kommunens tryckeri och Frimärksföreningen ska få hjälp med att bygga en hemsida.

Det var nu i september som olika aktörer i Rudersdal utanför Köpenhamn gick ihop för att testa metoden partnerskapsbörs, en lokal marknadsplats- en börs. Under två timmar samlades ideella organisationer, privata företag och offentliga verksamheter och ingick avtal om att erbjuda varandra stöd i form av kunskap, aktiviteter och resurser.

Det är dock inget måste att byta tjänster med varandra. Det går lika bra att en aktör tar emot stöd från en annan och ger sitt stöd till en tredje. Som i fallet med de lokala nattvandrarna i Rudersdal. De fick hjälp av kommunen att trycka upp affischer i olika storlekar på kommunens tryckeri.

Heidi Sandberg, projektledare för projektet KIM – Kommunalt och Ideellt Medskapande på Forum var på plats när Rudersbro testade partnerskapsbörsmetoden. Hon är positiv till denna typ av lösningar.

– Det var imponerade att se hur mycket stöd de olika aktörerna kunde få ut efter bara två timmars möte. Detta är ett innovativt sätt att hitta nya samarbeten och tänka nytt. Och det skapar en arena för de som inte har vana att arbeta med marknadsföring, företagssamarbeten och liknande, säger Heidi Sandberg.

 – Det vore kul om kommuner även i Sverige vill testa detta. Det är dock viktigt att en partnerskapsbörs inte handlar om att det offentliga vill ersätta deras verksamhet med en ideell sådan. Men eftersom metoden inte tillåter byten som inkluderar direkta pengar och inte är en arena för rekrytering av frivilliga tror jag att den risken är liten, fortsätter Heidi Sandberg.

 Fakta om metoden

  • Metoden har funnits i hela tjugo år och är ursprungligen från Holland.
  • Inga byten får inkludera pengar.
  • Börsen är inte en metod för att rekrytera volontärer, utan ett sätt där olika typer av organisationer och aktörer stödjer varandra.

Källa: KIM – Kommunalt och Ideellt Medskapande (KIM)

Dessa fick hjälp genom partnerskapsbörsen
 
  • Kommunens tryckeri erbjöd nattvandrarna att trycka upp 100 AF-planscher och några större affischer medinformation.
  • Cancerföreningen ska informera om solskydd och erbjuda sådant på orienteringsklubbens nästa tävling
  • Äldresaken (en stödförening för äldre) ska erbjuda en utbildningsdag om testamente, som genomförs av en lokal jurist.
  • Den historiska arkivföreningen erbjöd sig att gå igenom amatörteaterföreningens manus för att göra dem historiskt korrekta.
  • Julaftonsgruppen ska få hjälp av ett aktivitetscenter att vid julgodisbakningen genomföra sittjympa.
  • Skytteklubben erbjöd en aktivitetskväll till diabetesföreningen.

Källa: KIM – Kommunalt och Ideellt Medskapande (KIM)

Läs mer om partnerskapsbörs på KIM:s hemsida.