Det nya företaget Charity Storm vill matcha människor med olika "välgörenhetsfrågor" eftersom de anser att det hela behöver bli mer spännande . Forum har frågat FRIIs nya generalsekreterare om satsningen och hur hon ser på den.
Charity Storm beskriver sig som ett kommersiellt välgörenhetsföretag – vilket är en beskrivning som Forum och säkert många andra lär reagera på. Här kan du läsa mer om Charity Storm.
FRIIs nya generalsekreterare Maria Ros Jernberg skriver:
Att ge till de goda ändamålen ÄR spännande
”Vi vill göra välgörenhet till något roligare, mer spännande och mer personligt”. Så säger grundarna av nystartade företaget Charity Storm. Jag läser detta uttalande med väldigt blandade känslor. Deras uttalande om att svenskarna är dåliga på att engagera sig i välgörenhetsfrågor lämnar mig heller inte oberörd. Svenskarna är inte dåliga på att engagera sig. Och att ge till de goda ändamålen är både roligt och spännande.
Vi människor har olika drivkrafter och olika behov. Och självklart måste vi hela tiden leta efter nya sätt till engagemang för att möta de behov som finns. Jag har precis som Charity Storms grundare drömt om att kunna göra skillnad och vara med och påverka. Och jag, precis som nästan 70 % av Sveriges befolkning, gör just det. Vi gör skillnad och är med och påverkar. Vi räddar liv, vi finansierar forskning, vi engagerar oss för djur och natur, vi påverkar och vi förändrar. Och vi gör det i alla upptänkliga former. Det finns oändliga möjligheter för den som vill göra skillnad.
Det stämmer att det finns andra länder som har ännu högre andel människor som engagerar sig, men då måste man också komma ihåg att olika länder har olika förutsättningar. Många av de ändamål som givare i t ex USA skänker pengar till ingår i vårt svenska välfärdssystem Och det betalar vi skatt för. När vi jämför siffror från olika länder måste vi också titta på vad det är vi jämför med.
Jag gillar entreprenörskap, jag gillar nytänkande. Och jag tror att det behövs många olika krafter för att göra världen bättre. Jag gillar också när fakta blir rätt och att man kallar saker för vad de verkligen är. Enligt Swedbank/Roburs senaste undersökning (utförd av Argument under 2012) så är det 69 % av Sveriges befolkning som skänker pengar. Med andra ord många fler än de 54 % som Charity Storm hänvisar till. Swedbank Roburs undersökning visar också att antalet personer som skänker pengar har ökat från 59% år 2011 till 69% år 2012.
I den aktuella artikeln kallar sig Charity Storm för ett kommersiellt välgörenhetsföretag inom välgörenhetssektorn. Och vi ser många liknande initiativ. Det finns många krafter i dagens samhälle som vill bidra till en bättre värld. Och kanske just därför är det så viktigt att hålla isär begreppen. Den som ger pengar måste veta vem som gör vad. Och på vilket sätt. Det handlar om trovärdighet och vilka krav man som givare kan ställa. Är det inte i själva verket så att Charity Storm och andra liknande initiativ är företag som säljer en tjänst? Charity Storm utför ju inte själva ändamålet, t ex
fattigdomsbekämpning. Det är det organisationen som innehar 90-kontot, och som tar emot pengarna i Charity Storms koncept, som gör. Det finns massor av företag som levererar tjänster till insamlingsorganisationer och som på så sätt bidrar till att göra det både enklare och mindre kostsamt att samla in pengar. Men de jobbar inte med välgörenhet.
Och så var det det där med välgörenhetssektorn? Vilken sektor är det? Många organisationer försöker arbeta sig bort från ordet välgörenhet eftersom det för många personer representerar en gammalmodig syn på hur vi gör världen bättre. Problemet är att vi som bransch inte kunnat leverera ett bättre ord. Där har vi verkligen en hemläxa att göra. Vi är många i det civila samhället som istället använder uttrycket att ge till de goda ändamålen. Vilket nästan 70% av Sveriges befolkning gör.
Jag tror att många med mig välkomnar initiativ som gör det enkelt och kostnadseffektivt att ge. Om Charity Storm kan utveckla tjänster för detta så är det mer än välkommet. Vår bransch behöver leverantörer som förstår insamlingsbranschens unika förutsättningar och som förstår de villkor vi jobbar under. Som förstår att organisationerna förutom den rena kostnaden för insamling också har kostnader för administration som i mångt och mycket handlar om att bygga en pålitlig och kvalitetssäkrad verksamhet som vi som givare kan lita på.
Välkommen till en spännande och rolig bransch!
Maria Ros Jernberg
Generalsekreterare, FRII – Frivilligorganisationernas insamlingsråd